Det var en Maja som bodde i magen!

Och hon är världens sötaste och snällaste - precis som sina systrar! Hon föddes kl 13:19 den 16 februari, vägde då 3930 g och var 52 cm lång.
Här är hon ungefär 1 timme gammal:



Förlossningen gick fantastiskt bra! Vi kom in vid 08:00 på morgonen, eftersom vi hade fått tid för igångsättning då (pga tidigare stor bristning och uppskattningsvis stort barn). Vid 09:30 tog de hål på hinnorna, men jag fick ändå inga värkar, så dropp sattes igång. Jag gick omkring i rummet, dansade och gungade. De ökade droppet gradvis och vid 11:30, precis när jag skulle äta lunch, började värkarna komma, och det rätt tätt med detsamma (4 st under varje 10-minuters period). Jonas kom tillbaka från att ha varit och köpt lunch, och han hjälpte mig att hålla koll på klockan. Vi kallade på barnmorskorna och rapporterade de täta värkarna (de trodde först inte riktigt på att det redan var så tätt mellan värkarna). De lämnade oss en stund till, jag stod vid en stolsrygg och gungade, men nu började jag få riktigt ont, och jag bad Jonas kolla med dem om jag kundefå lustgas. Det hade jag gillat vid de tidigare förlossningarna, men nu tyckte jag att jag blev snurrig av den. Jag lade mig ned på sängen i stället, men kände rätt snabbt att nu är det nog nära, och sade det till barnmorskeeleven som var inne. Hon skyndade sig att hämta barnmorskan. vid 13: kom krystvärken och 13:19 kom hon ut, så det gick snabbt, men jag tyckte ändå att jag hade full kontroll den här gången. Den klart mest positiva förlossningsupplevelsen jag haft!
Tyvärr fick jag precis som med Tuva, en relativt stor bristning som måste sys inne på operation. De hade dock inte tid förrän en timme senare, så jag hann med att gosa med Maja, och se när de vägde och mätte henne. Jonas tyckte jag var liteknäpp som kunde se något positivt till och med i att jag skulle opereras - "jo, för då fick jag ju testa epidural också, det hade jag ju aldrig gjort förut!" (och jag har svårt att förstå hur man kan krysta med en sådan, man känner sig ju förlamad, men smärtan tar den förstås säkert bort effektivt). Jag syddes ca en timme, och fick sedan ligga 4 timmar på uppvaket - som tur var med tv på rummet, så jag såg OS-skidskytte och rapporterade till sköterskorna och de andra patienterna hur det gick.

Vid 21 fick jag äntligen komma in till BB där Jonas och Maja väntade. Hon hade varit så snäll och lugn. Hon var väldigt nöjd över att få komma till mammas bröst, men hon hade accepterat nappen som Jonas provat med också.


Jonas åkte hem vid 23-tiden. Natten gick väldigt bra. Hon sov från 23:30 till 07:30 - det var nästan så att jag fick väcka henne för jag längtade ju så!
Fortsättning följer, för nu vill Maja äta!


Kommentarer
Postat av: anna-sara

Grattis!!!! Lyckliga du med härlig tid framför dig... gosa i massor. Med lilla Maja. min lilla vilding hr hunnit bli 9 månader. grattis igen!!!!!!!!!

2010-02-28 @ 06:44:47
URL: http://www.ekenbergskan.wordpress.com
Postat av: Sofie

Hej och Grattis!

Vilken sötnos ni fått, ännu en fin flicka till famlijen. jag hoppas att jag hinner se Maja något under praktiken ;) det är ju alltid kul att se dem när de är små.

Ha det så bra

Många kramar från mig

2010-02-28 @ 18:37:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0